שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
עיצוב כרטיס – מאחורי הקלעים

יוסי אש

טלכרט "מאה שנה לקולנוע", 1995, ישראלפרקטי, פשוט, יעיל – תכונות אלו עמדו לנגד עיניהם של יוצרי הטלכרטים הראשונים. אביו הרוחני של הטלכרט, האסימון, נוצר עפ"י אותה תפיסה ונחרט בזכרוננו כעיגול ברזל חסר יחוד. גם סדרת הטלכרטים הראשונה עוצבה בהשראה זו – צבע אחיד, כיתוב סטנדרטי ומראה חדגוני שאינו שובה את העין. די להעיף מבט באחת מהסדרות האחרונות כדי להבין את המהפך שחל בתפיסה העיצובית של הטלכרטים מאז ועד היום. על סדרות אחדות מופיעים צילומים מרהיבים (פרחים, ציפורים, אתרים), כרטיסים אחרים זכו לעיצוב גרפי שובה לב (איכות הסביבה, 100 שנה לקולנוע ולרדיו, זהירות בדרכים ועוד) ואפילו סדרות פשוטות קיבלו צורה וצבע.
עיצוב טלכרטים, בדומה לעיצוב שטרות ובולים נחשב ליוקרתי והגרפיקאים שנבחרים למשימה זו הינם מהטובים והמקצועיים בענף. יצירתם זוכה לתפוצה נרחבת ("אין כיס בלי כרטיס") ונחשפת לעיני כל. שרון מורו, גרפיקאית תל-אביבית, נחשבת לאחת המצליחות בתחום זה. מספר טלכרטים שיצאו בשנים האחרונות הינם פרי עיצובה של שרון. לדבריה, העיסוק בעיצוב טלכרטים נותן לה סיפוק רב. "עיצוב מוצלח של טלכרט", אומרת שרון, "נותן לחיינו ערך תרבותי מוסף, מעלה את רמת האסתטיקה הסביבתית ומוסיף עוד נדבך לגיוון שגרת היומיום שלנו". שלא כמו בעבודות עיצוב אחרות – בעיצוב כרטיס טלכרט עוסק הגרפיקאי במוצר עצמו ולא בעטיפה, בפרסום או בתוצר הלוואי. ההיבט הגרפי אינו ההיבט היחיד המנחה את המעצב בעבודתו. על המעצב לשלב מסרים שונים, כפי שהתבקש על-ידי מזמיני הכרטיס. בנוסף, עליו להמנע מלכלול בכרטיס אלמנטים היכולים לפגוע ברגשות המשתמשים השונים בכרטיס – במציאות הישראלית המורכבת זוהי משימה הדורשת תשומת לב רבה.

צ'ארלי צ'פליןכתבה זו, תתמקד בכרטיס "מאה שנות הקולנוע". קח לידך כרטיס זה, התבונן בו היטב, זהה את מרכיביו, את המסרים המועברים אליך מכל חלקיו. האם זיהית את הקרנת הסרטים הראשונה של תומס אדיסון? את הקאובויס המוקרנים על המסך? ומה עם הסוסים הדוהרים ברקע? שרון, בבואה לבחור את החומרים מהם יעוצב הכרטיס, הלכה לספריות, קראה מחקרים העוסקים בתחילת ימי הקולנוע והעשירה את עולם המושגים שלה בכל הקשור בצעדיו הראשונים של הקולנוע.
אנימציית זוג רוקד, גלגל אנימציה פרמיטיבינפרק את הכרטיס לחלקים השונים מהם הוא בנוי: צ'ארלי צ'פלין – עליו אין צורך להרחיב את הדיבור. מכונת הקולנוע הראשונה של אדיסון – גם הוא מוטיב ברור ומתבקש. ארבעת הסוסים שאובים מעבודתו של אדוארד מיבריג' שהיה אחד מהאומנים בתקופה הטרום קולנועית. הסרט, כידוע, מורכב מאלפי תמונות ("פריימים") הנעות בקצב מהיר ויוצרות אצל הצופה תחושה של תנועה אמיתית. מיבריג' שחי במאה ה-19, היה מחשובי האומנים שחקרו תופעה זו (של יצירת תחושת תנועה ע"י שימוש בתמונות נייחות). סדרת התמונות הורכבה בתוך מכשיר שאיפשר את סיבובן במהירות גבוהה, המתבונן בתמונות יכול היה לראות זוג רוקד. מבחינה טכנולוגית היה זה שלב נוסף בדרך את המקרנה המודרנית.
תמונת הקאובויס אינה צריכה הסבר נוסף ואלומת האור היא חלק בלתי נפרד מהווי הקולנוע לאורך ימיו. המשחק באור וצל נותן לכרטיס תחושת עומק והגוון הכללי הוא שילוב עדין בין צבעי שחור-לבן של תחילת ימי הקולנוע לבין הצבעים החיים המאפיינים אותו כיום. The End – זהו, מאז ומתמיד, הסימן לסיום הסרט. עיצובו המסולסל של הכיתוב מחזיר אותנו לימי ילדותנו, לסרטים הרומנטיים שהשפיעו עלינו כל כך באותה תקופה. עיצוב זה עורר בשרון אסוציאציות עמוקות הקשורות במקומו המרכזי של הקולנוע בימי ילדותה. שרון בחרה במילים אלו מסיבה נוספת – ייתכן, לדבריה, כי אלו השנים האחרונות של הקולנוע. מאחר והטלויזיה, המחשב ושפע אפשרויות הבילוי האחרות יגרמו לדעיכתו ולהעלמותו. לכרטיס נעשו עוד שתי סקיצות המובאות להלן. הסקיצות עשויות מאותם חלקים מהן מורכב הכרטיס הסופי למעט תמונת האשה הנמצאת במקומם של הקאוביוס.
ואתה, קורא יקר, בפעם הבאה שתקנה, תחליף או תקבל לידך כרטיס טלכרט – בטרם תתחוב אותו לכיסך או לאלבומך, בטרם תדון אותו למנוחת נצח – התבונן בו, יש לו חיים משל עצמו.


פורסם בבטאון עמותת אספני הטלכרט בישראל, גליון מס' 2 פברואר 1996.

תגובות