שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
אלפא רומיאו 4x4

זלמן שניידר, מועדון אלפא רומאו הישראלי – IAROC

רכב אלפא רומיאו AR51 Matta

AR51 Matta, ה-4x4 הראשון

מערכת הנעה 4x4 במכוניות אלפא רומאו הופיעה בפעם הראשונה בשנת 1951 (ב-AR51-Matta). מדובר במכונית בעלת תכנון מתקדם לזמנה שנועדה בעיקר לשימוש צבאי. המנוע היה מנוע מוכר של אלפא 1900 בעל שני גלי זיזים עליונים והספק שהורד לכ-65 כ"ס. AR51 היתה מצויידת בדיפרנציאל מוגבל החלקה לסרן האחורי (מונע קבוע) כאשר חיבור סרן קדמי היה מתבצע על-ידי מנוף מתא הנוסעים. מרבית המכוניות, כ-2000 במספר, שווקו לצבא איטליה אבל מספר גם יוצרו עבור השוק האזרחי (AR52). מספר מכוניות יוצרו עבור משטרת איטליה ונקראו Pantera, הן צויידו בחלונות קדמיים חסיני ירי, פתח בגג, מנוע של TI ומתלים מחוזקים כמו גם צבע שחור (מכאן שמה). "Matta" (או "מטורף" בשפת האספנים השרופים שלה) הפכה לפריט אספנות פופולארי מאד בשנים אחרונות, לאו דווקא בין אוהדי אלפא הקלאסיים.

רכב אלפא רומיאו 33

Alfa 33, הדגם הספורטיבי שיצא בשנת 1991

ה-Alfa 33 4x4 הופיע לראשונה בשנת 1983. הסידור שנבחר עבור מכונית קומפקטית זו היה ששילוב להנעה האחורית יתבצע ע" שילוב של מנוף מיוחד מתוך תא הנוסעים. המערכת היתה די פשוטה וללא דיפרנציאל מוגבל החלקה. המכונית היתה בעלת מרווח גחון יותר גדול מדגמים בעלי הנעה קדמית בלבד ולכן היתה בעלת עבירות טובה גם בדרכים מושלגים וכמובן בדרכי אפר. בנוסף למבנה Wagon (סטיישן) המכונית היתה מאד שימושית ופונקציונלית.

ב-1991 הוצג דגם מחודש של אלפא 33 והפעם עם מערכת 4x4 במהדורה "ספורטיבית" מבעבר. המערכת, Permanent 4 שמה, היתה בעלת מצמד ויסקוזי אשר נוהל ע" מספר חיישנים אשר הכניסו את הגלגלים האחוריים לעבודה ברגע ש"הרגישו" הבדלי מהירות בגלגלים של שני הסרנים. 33 בעלת מערכת זו התאפיינה בביצועים מצויינים אחיזת כביש טובה ובטיחות אקטיבית מצויינת. לאחר זמן מה הופיע בשוק דגם נוסף, בעל הנעה 4x4 – אלפא 155 Q4. השם החדש – Quadrifoglio4 הפך לסמל מסחרי של מכוניות ספורט מתוצרת מפעל האיטלקי. המיוחד בדגם זה היה הימצאות מערכת Permanent 4 בנוסף לשלושה דיפרנציאלים נוספים – אחד שגרתי מקדימה, מרכזי (epicyclic) המשולב בגיר יחד עם מצמד ויסקוזי Ferguson האינטגרלי ומערכת Torsen מאחור.
רכב אלפא רומיאו 155 Q4 במירוץ DTM

אלפא 155 Q4, זכתה לנצחונות רבים

בתנאים רגילים חלוקת מומנט היתה עם עדיפות קלה לסרן האחורי וברגע שמערכת הרגישה איבוד אחיזה באחד הסרנים היא העבירה מומנט בהדרגה (עד 100%) לסרן בעל האחיזה החזקה יותר.
היעילות של המערכת השתפרה הודות למערכת Torson אשר איפשרה לגלגלים לפנות במהירות סיבוב שונה. במערכת היתה משולבת יחידת ABS מאד מתקדמת ויעילה. מערכת בתצורה זו הבטיחה אחיזת כביש מדהימה וקלות נהיגה בתנאי כביש שונים. תכונה זו של Q4-155 נוצלה היטב על המסלול ובמיוחד באליפות גרמניה למכוניות סלון (DTM), ב-1993 155 V6 TI זכתה לנצחונות רבים עם נהגה Larini מאחורי ההגה.

רכב אלפא רומיאו 164

אלפא 164, זמין בגרסת Q4 מדצמבר 1993

אלפא רומאו ניצלה היטב את הנסיון שצברה עם מערכת זו כאשר היא החלה בייצור מכונית הדגל החדשה שלה – אלפא 164. בדצמבר 1993 לקוחות מאושרים יכלו כבר לרכוש דגם 164 Q4 בעל מנוע מרשים בתצורת V6 בעל 231 כ"ס. במקרה זה המערכת פותחה לספק מקסימום ביצועים יחד עם נוחות ניהוג מירבית. ליבה של המערכת היה מצמד ויסקוזי מרכזי (Viscomatic) אשר פותח בלעדי על-ידי אלפא רומאו בשיטוף עם חברת Steyr-Puch בעלת שם בתחום. מערכת ה-Viscomatic נוהלה ע" מחשב אשר פעל בשיטוף (בזמן אמת) עם מערכת ניהול מנוע כללית ומערכת ABS יחד.
בכל רגע המערכת מדדה ועיבדה ארבעה משתנים שונים: זוית פניית הגלגלים, מהירות, כוח המשודר לגלגים והפרשי החלקה בין סרן האחורי לקדמי. היא היתה מסוגלת לווסת במהירות מדהימה חלוקת מומנט בין הסרן האחורי לקדמי על בסיס נתונים של מהירות הרכב, זוית הפניה, סל"ד מנוע, מצב פתיחת המצערת ונתוני מערכת ה-ABS. דבר שהבטיח ביצועים ואחיזה מעולה בכל מצב ובכל מהירות.

רכב אלפא רומיאו 156 Crosswagon Q4

156 Crosswagon, חיזוקי שלדה וצמיגים

לאחר זמן די ארוך ללא מכוניות הנעה כפולה הוחלט לצייד את הדגמים המחודשים של 156 במערכת 4x4, כך הופיעו ה-Crosswagon Q4 וה-Sportwagon Q4 .שני דגמים שסימלו את חזרתה של אלפא לעולם הנעה כפולה. שתי המכוניות עושות שימוש במערכת הנעה מתקדמת בעלת שילוב תמידי לארבעת הגלגלים, שלושה דיפרנציאלים וחלוקת מומנט עם עדיפות לגלגלים האחוריים.
Crosswagon Q4 יועד להתחרות בשוק מתפתח של מכוניות פנאי ונבדל מדגמים אחרים של 156 במרווח גחון מוגדל ב-6.5 ס"מ, חיזוקי שלדה, שימוש בצמיגים מוגדלים (225/55 R17) ומיגונים בפגושים. מערכת ההנעה מתקדמת מאד ולמשל, בהאצה, כדי למנוע החלקה של גלגלים הקדמיים או תת היגוי חריף, היא מסוגלת להעביר עד 80% מהמומנט לסרן האחורי. מנגד, במצב של היגוי יתר היא תעביר לא יותר מ-40% מהמומנט לגלגלים הקדמיים כדי להבטיח אחיזה צידית משופרת לגלגלים האחוריים. המכונית מצוידת במנוע דיזל מודרני – 1.9 JTD 16v M-Jet בעל 150 כ"ס ו-31 קג"מ מומנט כבר ב-2000 סל"ד.
Sportwagon Q4 עושה שימוש באותם מכלולים כמו ה-Crosswagon ונבדל ממנו בגוף מונמך, גלגלים בקוטר "17 ומספר תוספות ספורטיביות, כולל גיר שישה הילוכים. ה-Sportwagon מיוצרת עבור אלה שמעדיפים מכונית ספורטיבית, שימושית ובעלת בטיחות אקטיבית מצויינת.


המאמר הופיע לראשונה באתר מועדון אלפא רומיאו הישראלי.  תמונות: Carsfromitaly.

תגובות