שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
אופנועי הסקת' – אסטון מרטין דו גלגלי

סקוטרמן

אופנוע הסקצ'ס V1000, בריטניה, 1980לא, אסטון מרטין לא ייצרו מעולם אופנועים ולא רק בגלל שהכינוי DB ישמש את בימוטה. השם הסקת' (Hesketh) בוודאי מוכר הרבה פחות מאשר אסטון מרטין אך האופנוע שנקרא בשם זה תוכנן להיות אסטון מרטין על שני גלגלים, מעודן, יפיפה, מלוטש ומדיף ניחוחות אריסטוקרטיה.

האופנוע נולד בשנת 1980 בבריטניה (איך לא?) שנות הדמדומים (או כבר שעת שקיעה מאוחרת) של האופנועים הבריטים, בעוד שמנגד השמש זורחת בעוז על ארץ השמש העולה. מתוך החשיכה והקור העוטף את היצרנים הבריטים עולות שמועות על סופרבייק בריטי חדש. מיליונר בריטי – לורד אלכסנדר הסקת', (שקורותיו שוות סיפור נפרד) חובב מוטוריקה ובעל קבוצת פורמולה 1 החליט לבנות את אופנוע חלומותיו, אופנוע אשר אמור להתחרות בטובים ביותר.

אופנוע הסקצ'ס V1000, בריטניה, 1980הסופרבייק הבריטי החדש עורר התלהבות עצומה ב-1980, עת חשיפתו בפני הציבור והעיתונות הבריטית, התלהבות זו לא עתידה להאריך ימים אבל בהחלט אפשר להבין הסיבות לה. המפרט כלל את מיטב המרכיבים שניתן היה למצוא: בולמים מתוצרת מרזוקי, בלמים של ברמבו (שניהם איטלקיים דווקא), שילדת צינורות שנחשבה מתקדמת לתקופה וגולת הכותרת מנוע V טווין 900 שיוצר במיוחד עבור האופנוע. המנוע בנפח 1,000 סמ"ק (992) 4 שסתומים לצילנדר מקורר אוויר המפיק 86 כ"ס ב-6,500 סל"ד (בדומה לדואקטי SS900 של אותה התקופה). המנוע עצמו תוכנן על ידי ווסליק, מתכנן מנועים ידוע בעיקר של מנועים למרוצים. ללא מעטים הזכיר המנוע את ה-V טווינים אשר היו גאוותה של האימפריה לפני מלחמת העולם כגון וינסנט. אך הוא קנה את מקומו בזכות עצמו, מנוע זה היה הראשון מתוצרת בריטית בעל 4 שסתומים לצילנדר וגל זיזים כפול. ככלל מפרט האופנוע היה מתקדם ומלהיב בהרבה ממה שיכלה התעשייה הבריטית של אותם ימים להציע.
בדומה למכוניות אסטון מרטין, המטרה לא הייתה ליצור רייסר מוטרף אלא דווקא GT אשר ראוי לשמש את הג'נטלמן הממהר. התוצאה אכן ענתה להגדרה אליה כיוון לורד הסקת' אופנוע מעוצב, משדר ניחוחות יוקרה, ספורט תיור בעל ערך מוסף גבוה כל אנגלי, הממוצב בפסגת ההיצע של התקופה. התוצאה שהוצגה ב-1980 בפני העיתונות גררה התפעלות כמעט גורפת, לצד מבקרים מעטים שראו בו צעצוע לנובורישים. כתובות מאותה תקופה ציינו לטובה את התנהגות האופנוע, גימור מוקפד, עיצוב מוצלח ובעיקר את מראה המנוע והשלדה.
בעוכרי האופנוע עמד בעיקר משקל כולל של כ-230 ק"ג, לעומת זאת ההתנהגות ובעיקר הבלמים צוינו לטובה. האופנוע הצטיין בעיקר בפעולה חלקה (למעט תיבת הילוכים), התאים יותר למשימות תיור מהיר מאשר לספורט. האופנוע הציע מהירות שיוט מכובדת של 140-150 קמ"ש, פעולת מנוע נינוחה וחלקה והתנהגות כביש רגועה – אופנוע לכביש הפתוח. בכל הקשור לנוחות והתנהגות האופנוע לא נפל מהסופרבייקס של ראשית שנות השמונים.

אופנוע הסקצ'ס V1000, בריטניה, 1980לרוע המזל האופנועים הסדרתיים לא עמדו בסטנדרט של האופנוע שהוצג לעיתונות (מזכיר סיפורים אחרים על אופנועים בריטיים) עיקר הבעיות התרכזו בתיבת ההילוכים והמנוע: רעש והעברת הילוכים איטית היו התלונות העיקריות על התיבה, המנוע המעוצב והמתקדם התברר כלא אמין, סובל מנזילות, מרעיש ובעל פעולה לא נעימה. בעיות ב"פס הייצור" עכבו את היצור פעם אחר פעם. שילוב הבעיות מביא את המפעל לפשיטת רגל במאי 1982 לאחר ייצור של כ-170 כלים. החברה עצמה נקנתה על ידי טריומף ומנוע ה-V טווין אף הופיע באופנועים מתוצרתה.
כיום ההיסטוריה עושה חסד עם כלים אלו והנותרים נחשבים למבוקשים בקרב חובבי הקלאסיים. ואלכסנדר הסקת'? ובכן, חולמים לא מפסיקים לחלום כנראה, הוא רכש מספר שילדות ומנועים ובאמצעותם ייצר באחוזתו את האופנוע הבא שלו הוומפייר דגם טורינג המבוסס על ההסקת'. דגם זה לא זכה להצלחה רבה יותר וייצרו ממנו כ-50 יחידות בסך הכל.


פורסם לראשונה במגזין פול גז – מגזין מוטורי בגובה המשקף.

תגובות

נושא התגובהשםתאריך ושעה
2.אתה צודקעורך האתר04/01/2006 10:41

הנושא נבדק מול "פול גז" ותוקן. תודה.

[הוסף תגובה]

1.השם הוא הסקת' ולא כפי שמופיעסער נודל03/01/2006 19:34

HESKETH

[הוסף תגובה]