שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
מטבעות הנציבים הרומיים ביהודה

סיפורם המרתק של מטבעות הנציבים הרומיים ביהודה. איך קרה שבמשך 60 שנים הציגו מטבעות אלה סגנון יהודי להפליא על חשבון מוטיבים רומיים איפריאלסטיים?

איתמר עצמון

מבחר ממטבעותיהם של הנציבים הרומיים ביהודהמשנת 6 עד שנת 66 לסה"נ שלטו נציבי רומא ביהודה, זאת לאחר שהורדוס ארכילאוס והיהודים לא הסתדרו, ובארץ פרצו מהומות ורציחות. הקיסר הרומי אוגוסטוס ארגן את יהודה לקראת ממשל חדש והפך אותה לפרובינקיה רומית בעלת פקידות רומית.
לפני שנדון בשלוש-עשרה הנציבים, שמתוכם ששה טבעו מטבעות, נציין כי תופעת מטבעות הנציבים בארץ הינה יחידה במינה ואף עוצרת נשימה. היו פרובינקיות רומיות נוספות בהן טבעו השליטים מטבעות, אך היו אלה מטבעות רומיים מכל היבט – בעיקר הטבעת ראש הקיסר עליהם, והטבעתם בעריכים שונים. אך ביהודה הוטבעו מטבעות רומיים בסגנון יהודי להפליא, ונשאל היאך הרומאים ששלטו דאז ברובו של העולם העתיק, והיו יכולים 'הכל', העדיפו להשפיל את תרבותם ולטבוע בכמויות עצומות מטבעות בסגנון יהודי מובהק.

מטבע יהודי מתקופת אלכסנדר ינאי, 67-76 לפסה"נ

מטבע יהודי מתקופת אלכסנדר ינאי. שימו לב ללולב, סממן יהודי מובהק

לפני שנמשיך לדון על המטבעות שטבעו הנציבים נדבר נציין כי תפקיד הנציבים היה להשגיח על המשפט ביהודה ועל גביית המיסים. הנציב בארץ היה כפוף למושל הרומי העליון אשר ישב בסוריה. הנציבים דאגו גם ליציבות ושקט ביהודה, ונמנעו מחיכוכים עם הציבור היהודי, ואולי בשל זאת טבעו מטבעות בעלי אופי יהודי כל כך ללא ראש הקיסר או כל דמות אנוש אחרת.
במטבעות אין מצויין שם הנציב אך מצויינת שנת שלטונו של הקיסר, לכן הזיהוי נעשה על פי הראיות ההיסטוריות והארכיאולוגיות ובעיקר לפי דברי ההיסטוריונים דאז (כדוגמת יוסף בן מתיתיהו). כתיבת התאריך על המטבע נעשתה כך: משמאל מופיעה האות L המציינת את המלה "שנה" ומימין מצויין באותיות יווניות מספר השנים.
כפי שהזכרנו, רק ששה מתוך שלוש-עשרה הנציבים טבעו מטבעות, הסיבה לכך היתה שחלק מהנציבים ירשו שוק בעל מחזור מטבעות מספק. כאן ארחיב מעט על הנציבים שטבעו מטבעות:

מטבע הנציב קופוניוס ביהודה, 6-9 לסה"נ

מטבע הנציב קופוניוס. עץ תמר ולולב - סממנים יהודיים מובהקים. שימו לב לציון שנת ההטבעה

קופוניוס (6-9 לסה"נ)

הנציב הראשון, כשנכנס לתפקידו מחזור המטבעות היה קטן מאוד והוא הטביע מטבעות בעלי אופי יהודי ולא רומאי.

אמביבולוס (9-12 לסה"נ)

טבע את אותם המטבעות שטבע קופוניוס רק בשינוי השנה.

ולריוס גראטוס (15-26 לסה"נ)

עליו קצת נאריך – הנציב הקודם לא טבע מטבעות וכאשר גראטוס נכנס לתפקיד החל לטבוע מטבעות וגילה בכך עניין מיוחד, לכן טבע מטבעות שונים ומגוונים – שבעה סוגים שונים בעלי עשרה טיפוסים שונים, תקופת כהונתו מסבירה זאת.
הסמל הבולט במטבעותיו הוא שלושה פרחי שושן, פרחים אלו הופיעו 300 שנה לפני כן במטבעות יהד (עליהם נדון בהזדמנות אחרת) – פרחים אלו לא נמצאו במטבעות הרומאים. הוא גם טבע מטבעות בנושא היין, נושא פופולארי באמנות היהודית, וכן בנושא הלולב.
גראטוס הפסיק במשך 5 שנים לטבוע מטבעות אך חזר אח"כ שוב לטביעת לולבים. מעריכים כי מטבעותיו הציפו את השוק ולכן לא היה צורך בהטבעה נוספת.

פונטיוס פילאטוס (26-36 לסה"נ)

הוא ומטבעותיו מפורסמים ביותר, תקופתו היתה חשובה ביותר והוא קשור לצליבת ישו הנוצרי. לפי הכתוב עליו עולה כי היה בעל שני פנים ליהודים - מחד גיסא ניסה להוכיח את נאמנותו לקיסר טיבריוס וניסה להציב צלם בהיכל, ומאידך גיסא ניסה להמנע משימוש בכח. לפי יב"ם הֵרע ליהודים ללא הבנה רעה להזיק. יוסף בן מתתיהו, קדמוניות היהודים, י"ח, 55-62
כיום שווי מטבעותיו גדול משאר מטבעות הנציבים משום שהם מצרך מבוקש לצליינים ומאמינים, למרות שנתגלו המון ממטבעותיו. בשל הביקוש נגלים מדי פעם זיופים (לדוגמה בשנת 1963 לקראת ביקור האפיפיור נתגלו זיופים רבים).

מטבע אגריפס הראשון, 42 לסה"נ

מטבע אגריפס הראשון. לפי אופיו נסיק שנטבע במטבעה אחרת

לפני שנמשיך נזכיר כי בתקופה זו (41-44 לסה"נ) חלה הפוגה קלה במינוי הנציבים ובמקומם שלט אגריפס ה-I שמונה מטעם האימפריה הרומית. הוא העריץ את תרבות רומי ואף היה חלק ממנה, אך היה יהודי. הוא נפטר לאחר זמן קצר ובנו היה אז צעיר מכדי למלוך, לכן המשיכו הנציבים למשול בארץ תחת חסות הרומאים, עד שנת 66 כאשר בנו היה בוגר מספיק בכדי למלוך. לאחר מות אגריפס הראשון מינו הרומאים את פאדוס (44-46 לסה"נ), לאחר מכן את טיבריוס אלכסנדרוס (46-48 לסה"נ) שלפי יב"ם הסתדר עם היהודים, אחריו נתמנה קומאנוס (48-52 לסה"נ) שעשה פרעות ורצח יהודים, ולכן הרומאים העבירוהו מתפקידו ומינו את פליקס אנטונינוס, במשך כל הזמן הזה לא נטבעו מטבעות.

מטבע הנציב אנטונינוס פליקס ביהודה, 52-59 לסה"נ

מטבע הנציב אנטונינוס פליקס. בצד אחד עץ תמר יהודי, בצד שני מגן רומאי

אנטיניוס פליקס (52-59 לסה"נ)

נהג קשות ביהודים ותקופת שלטונו היתה סוערת, רצח את יונתן הכהן גדול. פליקס טבע רק בשנה אחת מטבעות (שנת 54 לסה"נ). בשנה זו טבע מטבעות משני טיפוסים שונים – במטבעותיו אנו רואים (ראה מטבע) מצד אחד סמל יהודי (עץ התמר) ומצד שני סמל רומאי (המגן הרומי), ניתן לפרש זאת שמצד אחד היה רומאי ומצד שני נשא יהודיה (בתו של אגרפיס הראשון), שאגב טבע את מטבעותיו באותה שנה בה נשא אותה.

מטבע הנציב פאטוס ביהודה, 59-62 לסה"נ

מטבע הנציב פאטוס. בצד אחד לולב, בצד שני תאריך

פאטוס (59-62 לסה"נ)

חזר לטבוע מטבעות בעלי אופי יהודי מובהק, ובמטבע היחיד שטבע נראה ענף התמר. המטבע שטבע נתגלה בכמויות עצומות ומכך ניתן אולי ללמוד שלמרות שמצויינת במטבע אותה השנה, טבעה המִטבעה את אותו המטבע במשך מספר שנים.

תופעות מיוחדות במטבעות הנציבים

מטבעות הכלאיים – במטבעות אלו שולבו שני מטבעות שונים. כיוון שכל מטבעות הנציבים נטבעו באותה מטבעה נתערבבו הרושמות מדי פעם.
מטבעות מרושלים – נתגלו לא מעט מטבעות פילאטוס בעלי תאריך שונה, דבר שגרם לבלבול אצל החוקרים. ראה הסבר לטעות ברושמות המטבעות בספרו של יעקב משורר

מטבע יהודי מתקופת המרד הגדול, 67-73 לסה"נ

מטבע יהודי מתקופת המרד הגדול. שימו לב לעץ התמר - סממן יהודי

לפי אופי מטבעות הנציבים הם נטבעו באותה מטבעה בה נטבעו מטבעות הורדוס ארכילאוס, בירושלים. לאחר שבנו של אגריפס הראשון גדל הוא הומלך למלך על יהודה (שנת 66 לסה"נ). באותם שנים פרץ מרד היהודים ברומאים, כתוצאה מדיכוי המרד נטבחו למעלה ממיליון יהודים. שיא המרד היה בשנת 70 לסה"נ כאשר חרב בית המקדש השני לאחר 420 שנות פעילות. בניין זה היה המקום המקודש ביותר ליהודים עלי אדמות, ולפי המסורת המַקום בו פדה אברהם את יצחק. הבית השני נחרב והיהודים נשלחו לגלות שנמשכה כ-2,000 שנה, רק לפני יוֹבל שנים חזרה במידת מה העטרה ליושנה והעם היהודי חזר לאדמתו אשר לה חפץ במשך כל שנות גלותו.


איתמר עצמון הוא אספן מטבעות מתמחה, חוקר יהדות וארץ ישראל.

תגובות

נושא התגובהשםתאריך ושעה
8.טוניטוני אסרף28/08/2011 18:45

שלום, יכול להיות שיש ברשותי מטבע של הניצב פאטוס? [התמונה האחרונה] אם כן, כמה הוא שווה??

[הוסף תגובה]

7.טוניטוני אסרף28/08/2011 18:44

יכול להיות שיש ברשותי מטבע של הניצב פאטוס?[המטבע האחרון שנמצא שם מבין התמונות] אם כן.. כמה הוא שווה??

[הוסף תגובה]

6.מטבעות רומאייםdzohar08/07/2011 11:16

יש לי מספר מטבעות מא"י בימי הרומאים
היכן ניתן למצוא הערכה ואולי גם קונה?

דוד
026787264

[הוסף תגובה]

5.מרתק!avishay15/01/2011 17:54

מאמר מצויין

[הוסף תגובה]

4.מטבעות עתיקיםboban18/06/2008 15:49

שלום רב
יש לי אוסף מטבעות עתיקים שברצוני לתמכר ולמכור.
יש באוסף מטבעות רומאיים,ביזנטיים,מצרים(פרעה)ומוסלימים.

[הוסף תגובה]

3.הערכת מטבעות עתיקיםמיכל שיזף27/12/2007 12:40

ברשותי אוסף מטבעות, ובו מטבעות רומיים,ביזנטיים ועוד מזה ארבעים שנה לא העריכו את שוויים, ברצוני לפנות למשהו שיכול לתת לי הערכה, או להפנות אותי לקטלוג מעודכן.

[הוסף תגובה]

2.נחמד ומתומצתאילן קמליאן09/03/2006 20:36

מאמר יפה אבל לא מעמיק דיו היה צריך לפרט על טביעות וורינטים שונים שיישנם (יש לי כמה טביעות כלאיים נדירים שלו מופעים אצל משורר )בברכה אילן

[הוסף תגובה]

1.מאמר מצויין~!~אולגה ב09/03/2006 17:50

הייתי שמחה שהמחבר היה נותן את המקום בספר של יעקב משורר בו נמצאים ההסברים של הטעות ברושמות.
בכל-אופן המאמר נפלא

[הוסף תגובה]