שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
כשלייקה פגשה את מרצדס

שתי קלאסיקות מתועדות בניו-יורק, שתיהן מאותו השנתון ושתיהן קבעו אמות מידה משלהן – כל אחת בתחומה; לייקה M3 פוגשת מרצדס-בנץ 300SL.

דני שטיינמן  |  צילומים: ברוס גילדן, דיימלר-קרייזלר

ברוס גילדן

שני אייקוני עיצוב וטכנולוגיה גרמניים – המרצדס-בנץ 300SL ומצלמת הלייקה M3 – חוגגים את יום הולדתם ה-50. לציון החגיגה הכפולה מונה צלם העל הניו-יורקי ברוס גילדן לבצע פרויקט צילום משותף תחת הכותרת: "טיול צילום יום ההולדת".
חצי מאה לאחר ההשקה העולמית של הגרסה הסדרתית של המרצדס-בנץ 300SL – בתערוכת הרכב של ניו-יורק – מוכיח שוב המטרופולין האמריקני את היותו "הבמה של העולם". ניו-יורק שימשה כהשראה וכבמה לפרויקט הצילום הייחודי שהפגיש בין שני סמלי טכנולוגיה, עיצוב ואיכות: המרצדס "כנפי השחף", כפי שכונתה ה-300SL הודות לדלתותיה שנפתחו כלפי מעלה, ומצלמת הלייקה M3 שנולדו שתיהן באותה השנה. הפרויקט התיימר להביא למיזוג בין שני המותגים הנחשקים דנן על רקע מראות הכרך הענק והאנשים החיים ב"תפוח הגדול".
בסגנונו האישי והמיוחד ניסה ברוס גילדן לתעד את האווירה המיוחדת והמפגש בין עילית הטכנולוגיה, המגע האנושי וה"טיול" בתפוח הגדול באמצעות מצלמת לייקה עדכנית יותר – ה-M7. גילדן בן ה-58, צלם אוטודידקט, המגדיר את עצמו כ"צלם רחוב" התפרסם בצילומיו החזקים, רבי ההשראה והעומק המצולמים עם מינימום אפקטים, עזרים וציוד. בצילומי סצנת הרחוב המאפיינים את עבודותיו של הוא נוהג להטביע את חותמו המיוחד בשימו דגש על פרטים קטנים, ייחודיים שכביכול אינם העיקר בפריים. "נגיעות" ודגשים אלו הפכו את צילומיו לכה מוצלחים ומוערכים.

ברוס גילדן

מהמסלול אל הכביש

איש המכירות המבריק מאקס הופמן עשה את הצעד המשמעותי ביותר שהוביל להצלחת המרצדס-בנץ 300SL, שהחלה בניו-יורק לפני כ-50 שנה. הופמן היה משוכנע שאם תיוצר גרסת כביש למכונית המרוץ של מרצדס – ה-300SL – הוא יוכל למכור 1,000 יחידות ממנה בשוק הצפון אמריקני, שהצלחתה על המסלולים באירופה לא נעלמה מעיני הציבור האמריקני. הופמן הצליח לשכנע את הנהלת החברה בשטוטגרט וזמן קצר לאחר מכן הוחל בייצורה של גרסת הכביש של ה-300SL. ההשקה העולמית נעשתה במסגרת תערוכת מכוניות הספורט הבי"ל בניו-יורק ב-1954.
בשנות ה-50' נחשבה ה-300SL כאמת המידה לפיה מודדים מכוניות ספורט מודרניות.
ברוס גילדןבין יתר הסטנדרטים הטכנולוגיים אותה הציבה נכללו מערכת הזרקת דלק – לראשונה במכונית מייצור סדרתי – והספק לא ייאמן באותה העת של 215 כוח-סוס ממנוע 3.0 ליטר בלבד. מעל לכל אלו התנוסס נתון המהירות המרבית אותה השיגה המכונית: למעלה מ-250 קמ"ש. חלק מסוד הצלחתה של ה-300SL טמון היה בשלדתה המהפכנית. מסבך צינורות פלדה יצר שלדה קלה ביותר אך חזקה לאין שיעור בהשוואה לשלדות שהיו מקובלות באותן השנים, לרוב שלדות "סולם" פשוטות, כבדות וגמישות מדי. השלדה הייחודית לא רק חסכה הרבה משקל אלא אפשרה הכנסת הרכב למצבים קיצוניים ללא חשש, בדומה לתנאים בהן מתנסה מכונית מרוץ. השלדה הייחודית אחראית גם לתצורת הדלתות המיוחדת – שגם נתנה למכונית לבסוף את כינויה – דלתות המתחילות גבוה למדי (לא מתחתי המרכב, כמקובל) והנפתחות כלפי מעלה, בדומה לכנפי השחף. זמן קצר לאחר השקתה הצטרף לשמה של ה-300SL הכינוי Gullwing שפירושו "כנף השחף".

ברוס גילדן

כאשר טכנולוגיה ושלמות נפגשות

בשנת 1954 הציגה יצרנית מצלמות העילית לייקה את ה-M3. רבים רואים בהשקתה נקודת מפנה בעולם הצילום, עת קבעה את נקודת הזמן בו ביצעו מצלמות ה-35 מ"מ קפיצת דור שלם קדימה. כמו המרצדס 300SL גם הלייקה הרוויחה מקום של כבוד בהיכל ההמצאות והפיתוחים הטכנולוגיים המרשימים בתחומה. היתה זו המצלמה הראשונה שאפשרה החלפת עדשות בשיטת 'באיונט' – חיבור וניתוק מהירים במקום הברגה. בנוסף הציעה ה-M3 תיקון בעינית המאפשר למצלם לראות בדיוק את ה"פריים" המצולם גם כאשר מחליפים עדשות. הביצועים השתפרו אף הם פלאים והלייקה החדשנית הציעה זמני חשיפה משניה ועד לאלפית השניה. בנוסף טווח מהירויות הסגר גדל והוצע איפוס אוטומטי של סופר התמונות – תכונות שלא היו מוכרות קודם לכן בסוג זה של מצלמות.
ה-M3 הציבה סטנדרטים טכנולוגיים עליהם נשענות מצלמות לייקה עד היום. בדיוק כפי שרוחה של המרצדס 300SL מרחפת עד היום מעל לדגמי הספורט של היצרנית משטוטגרט. בעצם, שתי היצירות הללו משפיעות עד עצם היום הזה לא רק על "משפחתן" הקרובה, אלא על כלל התעשייה אליה הן משתייכות.
המפגש בין השתיים נעשה במקרה זה באמצעות אומן, צלם עילית המתמחה בהנצחת רגעים מיוחדים ובאיכות נדירה. קשה לחשוב על חיבור מרגש ורומנטי יותר בין שתי יצירות טכנולוגיות ומכאניות המצליח להוציא מכל אחת מהן את החיים והרגש החבויים בה.

ברוס גילדן

ברוס גילדן (Bruce Gilden), יליד ברוקלין, ניו-יורק, 1946. צלם אוטודידקט המצלם מאז 1968 עם התמחות בצילומי רחוב. בשנת 1971 הציג את תערוכתו הראשונה. צילומיו התפרסמו במגזינים רבים ומאז 1992 פרסם עשרות ספרי צילום ואלבומים. זכה בין היתר בפרס Villa Medici, פרס המו"לים האירופאי, פרס העיתונות היפנית ועוד. נחשב אחד הטובים והמוערכים בתחומו.


פורסם לראשונה במגזין "רכב", גיליון 39, אפריל 2005.

תגובות