שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
כתבות נוספות

27 בדצמבר 2005הדפס
זכויות הילד מנקודת מבטם של הילדים

האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד אומצה על־ידי העצרת הכללית של האו"ם ב־20 בנובמבר 1989. מדינת ישראל הצטרפה ביולי 1990 לחותמים על האמנה ובאוגוסט 1991 נכנסה האמנה לתוקף. בכך מצהירה מדינת ישראל על כוונתה ומחויבותה לקיים את הוראות האמנה ולמלא אחר עקרונותיה.

עקרונות האמנה

  1. ליישם את זכויות הילד או הילדה מנקודת מבטו של הילד כמי שמקבל את הזכויות, ולא מנקודת מבטם של המבוגרים המעניקים לו את הזכויות.
  2. כל מדינה רשאית להתאים את הזכויות לתרבותה ולנורמות החברתיות שלה, אבל ישנם גם איסורים מוחלטים כמו איסור עבדות ילדים ואיסור השפלה או עינויים.
  3. לאפשר לכל מדינה להתקדם באופן הדרגתי לקראת מימוש מלא של זכויות הילד.
  4. הזכויות באמנה קשורות זו בזו ולא ניתן לוותר על חלקן במבלי לפגוע ביתרתן. כל מדינה צריכה להראות כיצד היא נוקטת אמצעים ומאמצים לקידום של כלל הזכויות.
  5. ליישם באופן שוויוני את כלל הזכויות לכל הילדים והנוער.
  6. עקרון ההשתתפות: לכל ילד דעה משלו, יש לו הזכות להישמע וחשוב שתהיה התייחסות עניינית ומכובדת לדבריו, יש לשתף אותו בקביעת גורלו תוך מתן משקל ראוי לדעתו, בהתאם לגילו ולמידת בגרותו.
בול "בית חם" מסדרת "זכויות הילד", 2005, ישראל

לילד מגיעות זכויות נוספות על אלו של המבוגרים כמו: לקבל חינוך, לא לעבוד וכד'. ההחלטה לקדם אינטרסים המיוחדים לילד, מבטיחה צמיחת תועלת לילד כפרט ולחברה כולה. המעבר מתפיסה מגוננת, לתפיסה המשתפת את הילד בתהליכים הקשורים בקביעת גורלו כמו למשל חינוכו, הינה חדשה למדי, ומלווה בשינוי גישה בתפיסת הזכויות המגיעות לילדים מצד עולם המבוגרים. בגישה זו, הילד נתפס כבוגר אוטונומי לעתיד, שכישוריו מצויים בהתפתחות מתמדת לקראת הבשלה. על כן יש להעניק לו זכויות משלו, הדומות באופיין לזכויות המבוגרים. ההבדל הינו בהיקף הזכויות.

תחרות הציורים והכרזות "מבי"ס לבית חינוך מנקודת מבטו של הילד" זימנה לתלמידים, למורים ולצוותים החינוכיים בבתי הספר את האפשרויות למקד את הלמידה וההתנסות הערכית ביישום זכויות הילדים והנוער.
ציורי התלמידים מביעים את הלבטים, הרצונות והחלומות כמו גם את הקשיים שחוו בעת הפרת זכויות שלהם או של חבריהם. הציורים מבטאים את קריאתם של הילדים לחברת המבוגרים, למורים ולהורים "הגנו עלינו, שתפו אותנו, התחשבו בנו, ספרו לנו על זכויותינו, אנחנו אזרחים...".

בול "אדישות פוגעת" מסדרת "זכויות הילד", 2005, ישראל

ככל שהבוגרים המשמעותיים בחייהם, ישכילו להבחין ברמזי השירה הזו, להאזין להם בכל החושים ולהתייחס לכל אחד על פי דרכו, בחמלה, בכבוד, באהבה, בתשומת־לב ללא שיפוטיות, כך יועמק האמון בבוגרים כמי שדואגים באמת לשלומם והצלחתם.

הבולים מוסרים מסר לכל אדם בכל מקום: "לילדים יש זכויות – חובת המדינה להעניק להם זכויות, מה שמחייב את המורים וההורים לתת להם חוויות של אהבה והצלחה, חוויות של אזרחות צעירה, חוויות אותם ייקחו כאבני דרך בבגרותם: איכפתיות אנושית, הקשבה פעילה, עזרה, דאגה וכבוד לכל אדם נמוך או גבוה, צעיר או מבוגר".

במסכת שבת (דף קכז ב) נאמר: "הדן חברו לכף זכות דנין אותו לזכות", על המבוגרים האחריות לקיים את הפסוק "הוי דן את כל האדם לכף זכות", והמבט על "כל האדם", כלומר: על כל צדדי אישיותו, מעורר לימוד זכות עליו. לימוד זכות מסוג זה מעלה דרישה שלא לגזור את היחס כלפי הזולת על פי צד אחד של אישיותו או התנהגותו, אלא לפתח ראיה כוללת של אישיותו וממנה ללמוד לדבר בזכותו.
הבטחת זכויותיהם של הילידים היא למעשה הבטחתה של החברה הישראלית כחברה בה תרבות של כבוד האדם היא ערך עליון.

בול "ילדות זו שמחה" מסדרת "זכויות הילד", 2005, ישראל

טובה בן ארי
הממונה על יישום חוק זכויות התלמידים
משרד החינוך התרבות והספורט

הערה: המידע כתוב בלשון זכר אך מכוון לשני המינים במידה שווה.

הבולים

בית חם, מנחם מנדל (מנדי) אלבו

יליד 1989, תלמיד בי"ס עופר לילדים אוטיסטים, חיפה.
תחביבים: מוזיקה, סרטים, מחשב ובעלי־חיים.
הציור מביע חום ואהבה בחממה הפרטית. מנדי הוא הציר של התא המשפחתי שלו.

אדישות פוגעת, אירינה רוגוזינסקי

ילידת 1987, בי"ס אורט כרמים, כרמיאל.
תחביבים: מוזיקה, טלוויזיה, ציור.
הציור משקף את הרגשתם של הילדים שמתעלמים מהם ולא מקשיבים או מבינים אותם.

ילדות זו שמחה, ליה כסיף

ילידת 1989, חט"ב אלון, יבנה
תחביבים: ציור, שזירת פרחים ולימוד שפות.
הציור מתאר ילד עצוב, ששללו ממנו את הזכות להיות מאושר, וסביבו חפצי ילדות שבורים ומיותמים. מעל הכל – טביעת־יד אדומה של ילד שצועקת "די!".

עיצוב: דויד בן הדור
ערך נקוב: 1.30 ש"ח
ממדי הבולים: 30.8 מ"מ על 40 מ"מ
תאריך הנפקה: 27/12/2005  כ"ו בכסלו התשס"ו

מקור: רשות הדואר

תגובות