שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
קו הרקיע חד וחלק

בזמן מלחמת העולם השנייה החלה חברת אברשארפ האמריקאית בייצורם של עטים עמידים ביותר, שעוצבו ברוח התקופה הקשה.

עופר בן-צבי

מבחר עטי אוורשארפ Skylineאת עטי חברת אוורשארפ (Eversharp) זכיתי להכיר לראשונה בשנת 1999 במהלך חיפושים שונים אחר עטים נובעים ישנים באתר eBay. בתחילה זכיתי להכיר את הפשוטים יותר מסידרת ה-Skyline ועליהם אפרט במאמר זה.

עטים מסדרת Skyline יצאו לראשונה לשוק בשנת 1940, התקופה – מלחמת העולם השנייה (תקופה בה נשאבו מלאי המתכות האיכותיות לתעשיות הצבאיות). סדרה זו אופיינה בעטים בצורת טורפדו ושמם המקורי היה – Skyliner – "היוצר קווים בשמיים", במשך השנים שונה השם ל-Skyline – "קו השמיים".
מעצב הסדרה היה אחד המעצבים התעשייתיים הגדולים של התקופה – הנרי דרייפוס (Henry Dreyfuss), עיצוב ה-Steamline בעל הקווים הנקיים והפשוטים שהחל באותה התקופה בא לאחר תקופת ה-Deco המקושטת ומאופיינת בחריטות, הדפסים וסימונים גיאומטריים או פרחוניים הממלאים ויוצרים פני שטח "מחוספסים".

חלקי ה-Skyline

 השק, המזין, המשאבה, המנוף והנשם

מאפייני הסדרה

העט עוצב בצורה "זורמת" (treamline) המאופיינת בקווים חלקים נקיים וזורמים, זורמת אך לא סימטרית, כך שהחבית (barrel) צרה והולכת ומתרחבת לקראת הקרבה לאזור החיבור למכסה (cap). המכסה גם הוא מתרחב עד לנקודת החיבור עם תפס החולצה המיוחד. מאפייני העט היו תפס מורכב ממבנה מתכתי הנותן חוזק הדומה במקצת לשלד מטוס (צלעות).
מערכת הזרמת הדיו כוללת: מנוף (lever) ושק (sac) גומי המכיל דיו, באמצעות הרמת המנוף והורדתו (כאשר הציפורן טבולה בדיו) נוצר ואקום בשק והדיו נשאב אל השק ונשאר בו. הזרמת הדיו כללה מסרק (feed) בעל צלעות אורכיות ונשם (breather) שמטרתו הכנסת אוויר לאותו שקיק גומי המחזיק את הדיו. העט יוצר מפלסטיק ולפיכך מתאפיין בחוזק גבוה לשבר אך גם ברגישות לשריטות.
הציפורן ידועה כמצויינת, עמידה ואיכותית, נעזרת בקווי חיזוק פנימיים ומבנה המכונה Manifold – השפיץ איתו כותבים הינו בעל זווית כהה יחסית ושוב המטרה חוזק גבוה על חשבון גמישות הציפורן. ציפורני ה-Skyline יוצרו תמיד מזהב מלא 14 קראט, במידות רגילות לרוב Meduim, Fine, Extra Fine, ציפרוניים נדירות של עטים אלו (Stub ,Broad וכו') קשות מאוד להשגה, ואם מחיר ציפורן Skyline הינו כ-10 $, אזי מחיר ציפורן מיוחדת יכול להגיע עד 50 $ ולפעמים יותר.

העטים יצאו במידת נער (Junior) בגודל 4.75 אינטש, במידה רגילה לגבר 5.25 אינטש ובמידה גדולה במיוחד למנהלים (Oversize Executive). חשוב לציין שב-1992 יוצרו העטים שוב בבעלות חברה צרפתית שעשתה דגמים בצבע אחיד חלק, עט צהוב שנקרא Yellow Cap (מוניות ניו יורק) ועטי דמונסטרטור (מדגימים).

מחירי העטים מהסדרה

הצבעים האחידים נמכרים בטווחים של בין 10 $ למצב גרוע לא משופץ המתאים לחלקים ועד ל-400 $ לעט כזה מזהב מלא. העטים הנחשבים טובים לאיסוף הם ה-Moire המפוספסים, צבעם מרהיב והם מופיעים בשתי מידות אורך 4.75 אינטש ו-5.25 אינטש כשהמחיר לעט מושלם משופץ מגיע עד 120 $.
עטים מסידרת ה-Skyline יוצרו שנים רבות וידועים במגוון צבעים מרהיב: צבעים חלקים חום, ירוק, כחול כהה, בורדו, שחור. צבעים מהסידרה המכונה "מודרנית": סידרת ה-Moire: ירוק, כחול, אדום ואפור. סדרת ה-Derby בה כובע המכסה מצופה זהב. סדרת ה-Gold Filled בה מצופים המכסים בזהב. סדרות מתכת מלאה: עט המצופה כולו בזהב ועטי ה-Solid Gold היקרים הרבה יותר.

יתרונות

מודעת פרסום של אוורשארפ

מודעת פרסום של אוורשארפ משנות ה-40'

חומר פלסטיק יחסית רך (כמעט ולא מוצאים עטים מסוג זה סדוקים או שבורים), פשטות החלפה וטיפול בעט, החלקים נפרדים בקלות יחסית לעטים משנות ה-40 וניתן למצוא חלקים בזול. ציפורן – עמידה ולא נשחקת, ברוב המקרים הציפרוניים נמצאות בעטים עם כמות ירידיות מספקת ואין צורך להחליף ציפרון. שיטת מילוי – המנוף עמיד לאורך השנים, כמעט ולא מצאתי עטים כאלו עם מנוף שבור, מה שמאפיין למשל את Swan ו-Waterman's מאותה התקופה.
קיים מגוון של צבעים ואפשריות איסוף, אין בעיה להגיע לכ-100 או יותר עטי Skyline.

חסרונות

החומר פשוט ולא מבריק, לרוב עטי הסדרה לא נראים יוקרתיים ולא ישדרו מעמד. הציפורן קשיחה ולא גמישה, קשה להגיע לביצועי קליגרפיה. תפס החולצה מתפרק ולעתים מאבד את הציפוי המוזהב, כאשר זה קורה – לא קל לתקן.

פסק הדין

עט פשוט יחסית, עמיד מאוד, מתאים ליום יום ומאפשר טיפול ותיקון קלים יחסית. המלצה לאספן עטים כללי המעוניין להחזיק עטים בודדים מכל חברה או מודל באוסף, ניתן גם למצוא את דגם הפלדה שנעשה לחיל האוויר האמריקאי, האפשרות השניה צבעי ה-Moire המרהיבים ביופים.


תמונת מודעת הפרסום באדיבות ריק קונור.

תגובות

נושא התגובהשםתאריך ושעה
6.תיקון עטיםבני אייל11/11/2007 08:51

אבי שלום
אפשרי לקבל ממך מספר טלפון,כתובת , דאר אלקטרוני
כדאי שאתקשר אלך.

תודה מראש
בני אייל
נייד:0505064121
ד.א. eialbeni@bezeqint.net

[הוסף תגובה]

5.מספר טלפוןנירניר3605/11/2007 18:24

אבי שלום
האם אפשר לקבל את הטלפון שלך?
תודה

[הוסף תגובה]

4.הארה עופר בן-צבי16/05/2006 21:58

במיסגרת הערות למאמר נהוג לכתוב מילים מפרגנות או ביקורת הכוללת פירוט ומיקוד בבעית תוכן וכ'ו , הכנסת פעילות שיווקית של "מומחיות " או מכירת עטים" לתוך ה הערות ל מאמר - הן ל כך ישראליות ולא נכונות מיקצועית , אנו נמצאים באתר אספנות מיקצועי - בואו ונשמור על אתיקה ונשאיר את פעילות ה PR הכל כך חזקה אצלנו לרשימת התכתבות הכללית. בתודה עופר - כותב המאמר.

[הוסף תגובה]

3.אוסף עטיםאלי פיליפוביץ14/05/2006 20:08

מעונין למכור אוסף עטים כ250 יחידות , מונטבלן, פרקר,פליקן,שפר
דיופנט, קרטיה,קרוס, ועוד.
מהם כ70 special edition במצב חדש.
אוסף מענין ומיחד במינו.
להצעות, קבלת תמונות,וקביעת פגישה אשמח לקבל תגובה.

eliber@012.net.il או לפקס 02-5791315

אליבר

[הוסף תגובה]

2.קו הרקיעערן14/05/2006 09:05

אחת הכתבות היותר אינפורמטיביות ומהנות שקראתי. תודה

[הוסף תגובה]

1.תיקון עטים ואספנותאבי נחמני12/05/2006 20:55

אני מומחה לתיקוני עטים מוסמך מגרמניה
ברשותי פרקרים מכל הסוגים וגם עטים חדשים וישנים לאחר שיפוץ. אשמח לעזור

[הוסף תגובה]