שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
גלריות ומוזיאונים לאמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
כתבות נוספות

11 במרץ 2008הדפס
על כל פנים – דבורה בלום בתערוכה בגלריה שורשים

ביום שישי, 14 במרץ 2008, בשעה 12:00, תיפתח תערוכתה של דבורה בלום "על כל פנים" בגלריה שורשים בתל אביב.

אוצרת: שרה צ'יבוטרו

דבורה בלום, תעודת זהותדבורה בלום, היא אמנית שהתברכה במזיגה מופלאה של מלאכת כפיים ושאר רוח. הצצה ברזומה שלה מספקת את האינפורמציה הבסיסית למי שרוצה להבין מאין כל זה בא, אך העבודות עצמן מספרות סיפורים בהם רב הנסתר על הגלוי. הציורים הפיגורטיביים עמוסים במערכות דימויים גראפיים בצד משטחי צבע, אורנמנטיקה ורישום מדויק של אלמנטים צורניים בצד ציורי טבע ריאליסטיים.

שתי גישות מאפיינות את ציוריה של דבורה: האחת - לקוחה ישירות מן החוץ, הטבע והצמחייה הפרועה משהו, ואילו השניה - טפט קישוטי של פנים בית, מסודר, דידקטי ומוקפד, שאינו פוסח על אלמנטים הקשורים לביגוד, לאופנה ולקודים אורבניים, הלקוחים מעולם הפרסומות. על כל אלה חובר ידע בתולדות האמנות שצברה דבורה עם השנים, ואל הצורות המסודרות חודרות דמויות מיתולוגיות של פסלים, קליגרפיה או איקונות, סוג של פרימיטיביזם מבוקר וסממנים ארכיטקטוניים אוניברסליים העונים לדרישות הפוסט- מודרניזם האקלקטי.

דבורה נסעה הרבה בעולם בעקבות בעלה פרופ' אברהם בלום, העוסק בביו-טכנולוגיה חקלאית ובמחקר כבר שנים רבות. עיסוקו התמזג עם עולמה הצורני והקונספטואלי של דבורה. מכאן העבודות הלקוחות מן הטבע הן בציור ובן בפיסול, צועדות על הגבול הדק שבין הריאליזם לסוריאליזם: צמחיה, עלים ועפצים שונים, חלקם מאיימים כיצורים מוזרים, וחלקם מסתפקים ביופי שהם מקרינים.

העבודות הדו-מימדיות שעל הקיר הן רקע לעבודות הקרמיקה של דבורה, השולטת בטכניקה זו שנים רבות. מלאכת הכפיים, הנגיעה בחומר, העיצוב של הכלים והפסלים הינם פועל יוצא של ציוריה שיש להם חיים משלהם. כאן באה לידי ביטוי העשייה בחומר הדורשת דיוק רב, הן בעיצוב והן בצביעה, ונראה כי דווקא בפיסול הקראמי היא מרשה לעצמה להיות משוחררת יותר לבטא את רגשותיה, מגלה גישה הומוריסטית בצד אספקטים מקאבריים כמו אנדרטאות לחפצים, גלגלי מכונות, תקעים ושקעים, ואפילו שברי חלליות, אותם ראתה בכף קנוורל, במגרש הגרוטאות (אלמנט שמופיע בכמה מציוריה הקודמים), רמז לקידמה של המאה ה-21 בד בבד עם האסונות הנגזרים מקדמה זו.

דבורה היא אמנית חזקה ורגישה, מוקסמת מפלאי הטכנולוגיה לא פחות מאשר משברי רעפים שמצאה באתר בניה. היא משלבת בין הניגודים ומוצאת בהם אתגר אמנותי. מפסלת חפצי יומיום כמו מברשות, ברגים למינהם, או מכשירים חשמליים ומפקיעה אותם מתפקידם הבנאלי, לתפקיד ראשי בתיאטרון האובייקטים שלה. היא אינה שוכחת להגדיש את בדידותו של האדם הקטן ביקום האינסופי, ותורמת לפולמוס התרבותי של מזרח ומערב את האני-מאמין שלה, שנשאר מחובר לטבע, לאדמה ולצמחיה כתשתית אינטימית של האנושות.

בלום אינה אמנית פוליטית, אך כאמנית ישראלית שנולדה כאן וחיה את המציאות, בחרה לתערוכתה את השם "על כל פנים". קודם כל בגלל עיסוקה (בין השאר) בפורטרטים מתרבויות שונות, ושנית בגלל רצונה לדלג בקלילות הלאה, אל הצד האופטימי והמבטיח של החיים, או אז אולי תערוך תערוכה חדשה בשם "ולמרות הכל".

זיוה רון

 פתיחה: 14.03.08 בשעה 12:00
נעילה: 04.04.2008
שעות פתיחה: א'-ה' 10:30-19:00, ו' 10:30-13:30
כתובת: כיכר הבימה 2, תל אביב

תגובות