שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
מכונית השנה 1964 – רובר P6

תחילת שנות ה-60 היוו את תור הזהב של תעשיית הרכב הבריטית. בריטניה התאוששה יפה ממלחמת העולם השנייה, ויצרני הרכב בהחלט יצאו נשכרים מכך. בזה אחר זה הוצגו דגמים רבים שהפכו לסיפורי הצלחה מרשימים – מוריס מיינור, אוסטין מיני ועוד.

חן פרחי

רובר P6 3500Sגם רובר, חברה שנוסדה ב-1904, הראתה צמיחה מרשימה. דגמים חדשים בשם P4 ו-P5 החליפו את הדגמים שהוצגו בתחילת שנות ה-40, וזכו להצלחה ניכרת. הצליחה במיוחד ה-P5 – מכונית סאלון בגודל מלא שהתחרתה בהצלחה בדגמי יגואר, והיתה אחת המכוניות האירופאיות הראשונות להציע אופציה לגיר אוטומטי ומנוע 3.0 ליטר.
בתחילת שנות ה-60 הוחלט לכנס את מרבית יצרני הרכב הבריטיים תחת מותג אחד בשם בריטיש-ליילנד. מותג שכלל בתוכו גם חברות מיותרות בתכלית כמו וולסלי וונדן-פלס, אך גם חברות חשובות כאוסטין, מוריס, יגואר ורובר.

בשנת 61' נפלה החלטה במועצת המנהלים של רובר על החלפתן של ה-P4 וה-P5 במכונית חדשה שתתבסס על מכללים חדשים לחלוטין, ותציע עיצוב מודרני ותכנון הנדסי מתקדם. כשניתן האישור, החלו ברובר בפיתוח המכונית שזכתה כמובן לשם P6. מלאכת העיצוב בוצעה בידי רובר עצמה, כשהתוצאה הסופית היתה מרכב סדאן בעל 4 דלתות ומקדם גרר נמוך לתקופה – 0.43 CD. בשנת 67' נוספה אופציה למרכב סטיישן. הצד המכאני היה מהפכני הרבה יותר – למכונית פותח מנוע 2.0 ליטר חדש לחלוטין בעל גל זיזים עליון בודד, שבעזרת מאייד SU פיתח 90 כ"ס. רובר תכננה למכונית החדשה מנוע בעל טורבינת גז, שבפיתוחו הושקעו מאמצים ומשאבים רבים, אך בסיכומו של עניין ניגנז הרעיון. הגיר היה בעל 4 מהירויות כשכל ההילוכים סינכרוניים, ובנוסף כאמור הוצעה אופצייה לגיר אוטומטי שיוצר ע"י בורג-וורנר.

רובר P6 מבט פניםעל מנת לשפר הן את התנהגות הכביש והן את נוחות הנסיעה, הוחלט ברובר לנטוש את תצורת הסרן האחורי ה"חי" הנתמך בקפיצי עלים, על אף פשטותו ואמינותו, ולפתח מתלה אחורי חדש לחלוטין. למתלה האחורי נבחרה תצורת דה-דיון מתקדמת בעלת מחברי וואט, מה שהיווה חידוש גדול לתקופה. כמובן שגם המתלים הקדמיים היו נפרדים וההגה היה בשיטת מסרק ומוט משונן. מערכת הבלימה היתה חדשנית ומתקדמת אף היא – ה-P6 הציעה 4 בלמי דיסק, כשהאחוריים היו צמודים למכלול הדיפרנציאל, על מנת להוריד מישקל שאינו נתמך במתלה.

פנים המכונית נהנה מהנדסת אנוש טובה, שדה ראייה מעולה וגימור מהודר שכלל עץ ועור בדגמים היקרים. אורכה של המכונית עמד על 4.53 ובסיס הגלגלים היה 2.63, מה שהקנה לה תא נוסעים מרווח יחסית.

המכונית הוצגה בתחילת 64' והיתה למכונית הראשונה שזכתה בתואר מכונית השנה. לאור ההנדסה המתקדמת היא בהחלט הצדיקה את התואר. המכונית החדשה נמכרה היטב אך לא פגעה במכירות ה-P5 שנותרה עדיין בייצור (עד 72'). בשנת 67' בוצע במכונית עדכון ראשון – הספק מנוע ה-2.0 ליטר עלה ל-104 כ"ס או 124 כ"ס בגירסת ה-TC לה זוג מאיידים ויחס דחיסה גבוה יותר. ביצועיה של ה-TC היו טובים – מהירות מירבית של 180 קמ"ש ותאוצה של 12.1 שניות מ-0 ל-100, מה שגרם למשטרה הבריטית לתת בה את עינה.

רובר P6המכונית זכתה לשבחים רבים בעיתונות הרכב של תקופתה, בעיקר בכל מה שנגע לשילוב המצויין של נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש. בתערוכת הרכב של בירמינגהם שנערכה ב-68' הוצג הדור השני של המכונית, שכלל עדכוני עיצוב פנימיים וחיצוניים וחשוב מכל – הוצעה אופציה למנוע V8 עשויי אלומיניום שתוכנן ע"י ביואיק האמריקאית. מנוע ה-V8 הפיק בסיוע זוג מאיידים 144 כ"ס, והביא את המכונית למהירות מרבית של 192 קמ"ש. נתון ה-0-100 עמד על 10.2 שניות בלבד. בזכות ביצועיה והתנהגותה הטובה, הפכה ה-V8 לחביבתם של שירותי הביון הבריטיים – הסקוטלנד יארד. בנוסף, היא הופיעה בסרטים רבים ובתוכניות טלוויזיה.

לאור הצלחתה ולאחר הפסקת ייצורה של ה-P5 ב-72', הפכה ה-P6 למכונית היחידה בהיצע הדגמים של רובר. ייצורה הופסק ב-19 למרץ שנת 77', עת ירדה המכונית האחרונה מפס הייצור בסוליהול שבבריטניה. בסה"כ יוצרו 322,000 מכוניות מדגם ה-P6. היא לא יובאה מעולם לארץ, ככל מכוניות רובר עד 94'.

מרצדס 600

סגניותיה של הרובר P6 לתואר מכונית השנה היו המרצדס 600 שזכתה ב-64 נקודות וההילמן אימפ שזכתה ב-31 נקודות. המרצדס 600 (W100) תוכננה מלכתחילה כמכונית שרד מהודרת וגדולה, והיתה המרצדס הראשונה שפנתה לפלח השוק היקר באמת, שנשלט עד אז בעיקר בידי רולס-רויס הבריטית. ה-600 צויידה במנוע V8 שפותח במיוחד עבורה. נפחו היה 6.3 ליטר והוא היה בעל מערכת הזרקת דלק, מה שסייע לו לפתח 250 כ"ס בסל"ד נמוך יחסית. ה-600, שכונתה גם פולמן, הוצעה עם אופצייה למתלי אוויר ואפילו מיגון נגד קליעים. היא זכתה להצלחה ניכרת ונמכרה בעיקר לעשירי ושועי עולם כמו גם לשחקני קולנוע וידוענים רבים. ייצורה נימשך עד תחילת 81' (!).

הילמן אימפ

האימפ של הילמן שהגיעה למקום השלישי, היתה מכונית קטנה בעלת מנוע אחורי בסיגנון ה-NSU פרינץ, פיאט 850 וסימקה 1000 – מכוניות שהיו פופולאריות מאד בתחילת שנות ה-60'. האימפ צויידה במנוע 875 סמ"ק מתקדם יחסית, בעל גל זיזים עליון. היו לה מתלים נפרדים והגה בשיטת מסרק ומוט משונן. ביצועיה והתנהגותה של האימפ היו טובים, והיא הפכה לרכב מרוץ של נהגי ראלי מתחילים, מאחר והיתה בעלת פוטנציאל שיפורים גדול. ייצורה נמשך עד 76', עת ניסגר קונצרן רוטס.


התמונות באדיבות מועדון רובר P6.

תגובות