שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
נחום-תקום וחברים

עולם של תמימות, דמיון וקסם. תערוכה של צעצועים ומשחקים של פעם מרחבי תבל במוזיאון ארץ-ישראל שבת"א. עד ה-15 בנובמבר 2008.

אוצרת: קריסטין ארמנגו (Christine Armengaud)

הליצן הלוליין על גלגל. דגם יחיד

הליצן הלוליין על גלגל, עץ וברזל. דגם יחיד. תאריך ומקום לא ידועים

צעצועים הם בני חלוף, כילדותנו, אך לא הצעצועים המוצגים לפניכם. אלה הצליחו, כבמעשה נסים, לשרוד, מעידים על קסמם הבלתי ניתן לערעור, השובה לב ילדים בכל מקום ומזמין להפעילם ואף ליצור חדשים. החייאה מושלמת של האומנויות המסורתיות של ייצור צעצועים אינה אפשרית עוד בימינו, אולם הצעד הראשון הנדרש להעלאת מגוון יצירות רבות השראה הוא מעקב ותיעוד המסורת.

תערוכה זו מציגה אוסף צעצועים נעים, המופעלים על-ידי מנגנונים מכאניים או על-פי חוקים פיסיקאליים ויוצרים אותו הרף עין קסום של אשליית חיים. גם אם יש המייחסים להם קרבה קלושה לאצולת הצעצועים האוטומטיים בני זמננו, הרי ייחודם של צעצועים אלה במוצאם בבתי המלאכה, בסדנאות אמנים, בבתי חובבים ואצל אספני זוטות. הפשטות העליזה, הדמיון הסוער, כושר ההמצאה, חופש המחשבה וכמובן ההומור המאפיינים את מסורות הצעצועים המקומיות הקסימו דורות רבים של ילדים. וכפי שמגלה המוזיאון הארכיאולוגי של קהיר, יוצריהם פעלו עוד בתקופת הפרעונים. האומנים החלו נתקלים בקשיים רק בסוף המאה ה-19, עת נאלצו להתמודד כנגד נחשולי הצעצועים התעשייתיים.

הצעצועים בתערוכה, שראשיתם במאות ה-18-19 והם מגיעים עד ימינו אנו, נאספו בידי האתנולוגית כריסטין ארמנגו ברחבי העולם – מאירופה, צפון אמריקה, מכסיקו, יפן, הודו, סין, רוסיה ועד דרום אפריקה. הם מוצגים בתערוכה בקבוצות על-פי נושאים ומנגנוני תפעול, רעיונות וגלגוליהם. העמדתם זה בצד זה מלמדת על התפתחותם לאורך השנים ועל קווי הדמיון המפתיעים בין ארץ לארץ ובין יבשה ליבשה.

מנסר הלוחות, פח. צרפת, 1900 לערך

מנסר הלוחות, פח. צרפת, 1900 לערך

צעצועים המופעלים בכוח המשיכה

בניגוד למה שסבורים ילדים רבים כיום, צעצועים אינם זקוקים לסוללה או למנוע מורכב בתוכם כדי שיוכלו לנוע בכוחות עצמם. קיימים אמצעים שונים, קטנים וחכמים, ליצירתה של אשליית חיים. כדי שצעצוע ינוע על לוח משופע ניתן להסתפק בניצול חוק פיסיקלי בסיסי הנלמד בכל בית-ספר, הלא הוא כוח המשיכה. על-פיו מרכז הכובד של כל גוף במצב של אי יציבות יימצא במקום הנמוך ביותר. תנועה יוצרת דינאמיקה המושכת את הצעצוע.

רוב האומנים יוצרי הצעצועים הללו לא למדו בבית-ספר, אולם הם יצרו תוך התנסויות רבות, כשלנגד עיניהם ניצבת המסורת המקומית; ממנה למדו כיצד לעשות שימוש באותו "מנוע בלתי נראה" כדי להקסים ילדים וטף. כנגד זאת, בסוף המאה ה-19, קם דור שך מהנדסים שהרבה בהמצאות של "צעצועים מדעיים" והפיץ את ספרי "המדע המשעשע" שנועדו ל"ילדים הנבונים". רבים מצעצועים אלה עדיין מעוררים סקרנות והתלהבות בקרב סטודנטים לפיסיקה גם כיום.

ילדי המדינות העשירות עברו זה מכבר לצעצועים מסוג אחר, אך ילדי שכונות העוני בדלהי שבהודו או בריו דה ז'נרו שבברזיל עדיין מחטטים בערימות האשפה כדי להרכיב במו ידיהם משחקים דוגמת "תרנגולות מנקרות", "לולייני שיווי משקל" או "בובות נחום-תקום".

צעצועים המופעלים בחוט

איש קטן ומגבעת, קרטון וחוט. בריטניה, סוף המאה ה-19

איש קטן ומגבעת, קרטון וחוט. בריטניה, סוף המאה ה-19 (האיש מרים את כובעו)

במוזיאון הארכיאולוגי של קהיר אפשר לראות בארונות התצוגה המוקדשים לצעצועים כמה מיתקנים אוטומטיים המופעלים בחוטים, ובמיוחד דמות זעירה הלשה בצק לאפייה. במאה ה-18 ובתחילת המאה ה-19 היו מנגנונים אלה נפוצים מאוד בחנויות סדקית, בדוכני רחוב, בירידים ואצל רוכלים.

הצעצועים הללו זכו לפיתוחים מגוונים בארצות שונות. כך נמצאו באתר ארכיאולוגי במצרים דוגמאות של בובות נעות עשויות שנהב בדמות רקדנים. במאה ה-18 נפוצו מאד בובות נעות בדמות רועים ורועות, ליצנים, דגי פחם נפוצו מאוד, עד שהצייר בוּשֶה נאלץ לצייר אחת מדמויות אלה עבור הדוכסית מאורלאן. החל מ-1843 דמויות עממיות כארלקינו ופיירו זכו לתפוצה רחבה.
גם גרמניה הצטרפה למרוץ והחלה לייצא דמויות עממיות וחיילים במדים צבעוניים בהשראת סיפורי עם. אמנים רוסים באותה תקופה הרבו אף הם בייצור צעצועי חוטים מרשימים בדמות בעלי חיים (דובים וינשופים) ודמויות עממיות (איכרים).

עם זאת, יש להדגיש שהחוטים, המפיחים חיים במפרקים הרבים המרכיבים דמויות אלה, מאפשרים ללהטט ואף לייצר צעצועים הפועלים בכוח ההתמדה או באמצעות יצירת אשליה אופטית. החוטים הפשוטים יכולים לשמש ענפים שעליהם יטפסו קופים או להעיף ציפורים המכות בכנפיהן, מניעות את זנבן ואף מפתיעות בשירתן.

כובס, עץ וחוטי ברזל. סין, המאה ה-19

כובס, עץ וחוטי ברזל. סין, המאה ה-19 (בעת סיבוב הידית, הכובס מסובב את דוד הכביסה)

מנגנונים פשוטים אחרים

הצעצועים הנעים על אף פשוטתם הם רבים ומגוונים. לכן, רישום מלא של כל המנגנונים, האמצעים וגרסותיהם השונות הוא משימה בלתי אפשרית. תולדות הצעצועים לוטות בערפל. כמה מצעצועים אלה נשארו כשהיו בראשיתם. לעומתם, צעצועים אחרים, דוגמת "התרנגולת בכלוב", התפתחו והוכיחו יכולת שימוש בתהליכים מכאניים.

התפתחות עולם המשחקים והצעצועים אינה מלמדת אותנו רק על שפע הפתרונות האפשריים שהיו כרוכים בהכנתם. היא מספרת לנו על גורלם של אותם אומנים דוגמת ג'פטו, יוצרו של פינוקיו, אשר לאחר שיצרו מריונטות מהלכות המחקות בדיוק רב את מחוות החיים, הופכים הם עצמם קורבנות לאשליה שחוללו. כאשר ג'פטו שומע את גזיר העץ שפיסל בוכה, צוחק ומדבר, אין הוא יודע אם פינוקיו שלו אינו אלא בובה נעה רגילה או שהוא עצמו הפך ילד קטן. אגדות, שמקורן בימים רחוקים, גדושות בסיפורים על מעברים בין עולמות ובין ארצות ועל תיבות-המסתור שמהן יוצאים הצעצועים מלאי חיים עם ליל ואליהן הם שבים עם בוקר, בלי להותיר עדות על שהתרחש קודם לכן. על אלה הנשבים בקסמם של הצעצועים הנעים להישמר, פן ייפלו גם הם בפח הקסם שטומנים הצעצועים לאוהביהם.

צעצועים המונעים בדחיפה ומשיכה

הסוסים הירוקים, נמצא בקונטיקט, ארצות-הברית, תחילת המאה ה-19

הסוסים הירוקים. נמצא בקונטיקט, ארצות-הברית, תחילת המאה ה-19 (צעצוע קולי בעל פטישים)

כל הצעצועים זזים, נוסעים וחורקים, ברגע שהילד צועד, מושך ודוחף. אולם לצעצועים אחדים יש מנגנונים נוספים, אשר בעת סיבובי הגלגל יוצרים תנועות ואפילו קולות. אפשר להצביע על כמה צעצועים "קלאסיים" שהופצו בשלהי המאה ה-19 על-ידי יצרנים מורשים, בנוסף לאותם צעצועים המהווים חלק ממסורות עממיות, פרי הגותם ומיומנותם של אומנים וממציאים עד ימינו אלה: "ציפור המכה בכנפיה", "הרקדנים המסתובבים סביב עצמם" או "מרכבת הפטישים". אליהם נוספו דגמים ייחודיים אחדים, שמקורם אינו ידוע ונוצרו בידי אומנים מאזורים שונים בעולם. מקום רכישתם של הצעצועים אינו מעיד, בדרך כלל, על מקורם או על תאריך ייצורם. אלה שקדמו לעידן תעשיית הצעצועים נוצרו במאה ה-19. עם זאת, תקופות השפל הכלכלי והמלחמות במחצית הראשונה של המאה ה-20 עודדו את הייצור הביתי, שנפוץ בקרב תושבי האזורים המרוחקים, אשר לא היו רגילים לרכוש צעצועים אלא לייצרם בעצמם. ועוד, כיצד נוכל לדעת אם צעצוע הנראה כה עתיק, עדין ומזוכך אינו אלא פרי געגועיו של משורר או אמן משנות ה-50 או ה-70 של המאה ה-20 שליקט וחיבר חלקי חפצים ישנים עבור ילדיו?

כך או כך, הם עדיין שובים בקסמם הן אנשים מבוגרים חובבי אמנות עממית והן את ילדי האתמול הנמשכים לצעצועים "מתנועעים ומרעישים", כמו "הסוסים הירוקים" ו"סוס בחישוק" מהמאה ה-19, אשר בדהירתם משמיעים – בעזרת פטיש או רעשן – קולות המזכירים את הלמות הפרסות.

זוג מריונטות, עץ וחוט ברזל. עבודת רואה צאן. צרפת, תאריך לא ידוע

זוג מריונטות, עץ וחוט ברזל. עבודת רואה צאן. צרפת, תאריך לא ידוע (קטע מתמונת חתונה)

צעצועים בהשראת מופעי קרקס, תיאטרון בובות ואיגרוף

ייצור צעצועים בכל הזמנים שאב השראה מאירועי בידור המוניים – מופעי קרקס ותיאטרון נודדים, ירידי שעשועים, תחרויות ספורט ועוד. מאז המאה ה-17, תיאטרוני המריונטות שמרו על מסורת הקומדיה דל-ארטה. כוכב המריונטות בצרפת היה פוליצ'ינל (Polichinelle), באנגליה פאנץ (Punch), בגרמניה האנסוורסט (Hanswurst) וברוסיה פטרושקה (Petruchka). יצירת דמותו של גיניול (Guingol) בליון שבצרפת ב-1808 נתנה את האות לירידתו של פוליצ'ינל. לעומת זאת, ריבוי מופעי הקרקס במחצית הראשונה של המאה ה-19 סייע לפרסומו של כוכב חדש, הליצן הלבן, ואחריו עמיתו, אוגוסט אדום-האף. הצעצועים שיקפו גם הם תמורות אלה. הליצנים תפסו אט אט את מקומם של השדונים או של הנחשים בקופסאות ההפתעה ודחקו גם בפוליצ'ינל ובפאנץ' לנגן במצלתיים.

דימויי הילדים, שעברו בעבר ממדינה למדינה באמצעות צעצועים המסמלים נקודות ציון תרבותיות, עוצבו החל מהמחצית השנייה של המאה ה-20 על-ידי יצרנים שעיקר עניינם היה להגדיל את רווחיהם. אומנות הצעצועים – אם שרדה – נותרה העדות היחידה למסורת המקומית וליצירה הייחודית. נראה, שהתמקדות יצרני הצעצועים הנעים בשוק המזכרות לתיירים גרמה להזנחת מהותם העיקרית. המחירים הגבוהים הנדרשים כיום בעבור צעצועים אלה הופכים אותם פריטי קישוט ואספנות הננצרים בזהירות בידי בעליהם.

מהקפיץ אל הקיטור וממנו אל אנרגיית השמש

רובוט זעיר (ליליפוט), NP 5357, מונע בעזרת קפיץ

רובוט זעיר (ליליפוט), NP 5357, מונע בעזרת קפיץ (הרובוט הראשון יוצר בייצור המוני החל משנות ה-40)

במאות ה-17-18, היו הצעצועים האוטומטיים המתוחכמים שלהם מנגנוני שעון אך ורק בהישג ידם של ילדים ממשפחות המלוכה או של ילדים שפונקו עד מאוד על-ידי הוריהם. אולם, החל מהמחצית השנייה של המאה ה-19, עם התפתחות תעשיית צעצועי המתכת וייצור חלקים למנגנונים האוטומטיים לשעונים (קפיצים, גלגלי שיניים ומפתחות), נהפכו הצעצועים לנחלת הכלל. בצרפת, בין השנים 1878-1912, ייצר מפעלו של פרננד מרטן (Fernand Martin) כ-800,000 צעצועים לשנה. צעצועים עממיים אלה היו מורכבים מ-62 חלקים ועברו מאתיים זוגות ידיים בתהליך ייצורם. מחירם לא עלה על כמה פרוטות. עליית השכר ומחיר חומרי הגלם אחרי מלחמת-העולם הראשונה שמו קץ ל"תור זהב" זה. הדגמים המורכבים ביותר נזנחו, והנותרים נעשו פשוטים יותר.
מכל יצירות הפלא העדינות האלה נותרו כיום דגמים מועטים בלבד, שכיות חמדה לאספנים. מאות אלפים של ליצנים, לוליינים, ציירים, מוזיקאים, וכן סַפרים, מנקי רחובות או נושאי מזוודות, החלידו, מנגנוניהם ניזוקו והם נעלמו כליל.
באותה תקופה החלו לנצל את הקיטור כמקור אנרגיה להנעת צעצועים. אמנם, מחירם של צעצועי הקיטור לא היה נמוך, אך לפחות היה בהישג ידם של אמנים וחובבים.

צעצועי הפח הזולים זכו עם הרחבת ייצורם במדינות אסיה ל"תור זהב" שני. לאחר מלחמת-העולם השנייה החלו להופיע מהדורות נוספות של צעצועים אוטומטיים ורובוטים (אותם רובוטים אשר זמן לא רב קודם לכן נפרדו מהקפיצים והסוללות לטובת קולטי שמש).

מאלף העז, ברזל. צרפת, תחילת המאה ה-20

מאלף העז, ברזל. צרפת, תחילת המאה ה-20 (הידוק הידית מפעיל את התנועה)

האנרגיה היצירתית שמאחורי הצעצועים

הצעצועים המופעלים באנרגיית השמש פותחים צוהר אל העתיד: עולם הצעצועים צועד קדימה ואין זה מפתיע איש. במהלך תולדותיו לא פסק הצעצוע לבטא – אמנם בממדים צנועים – את השאיפות והסתירות של החברה בתוכה נוצר, ובה בעת פתח בפני הילדים צוהר להכרת הישגים טכנולוגיים.

בעידן זה של התגייסות למען עתיד בר קיימא, עלינו להשיב על שאלות העולות מייצורו של הצעצוע האחרון ביותר ולבקש מהילדים להעריך איזה מהם חסכוני יותר באנרגיה, "ירוק" יותר? האם יהיה זה הצעצוע שנוצר זה עתה, או אולי הצעצועים האוטומטיים הפועלים בעזרת קפיצים, קיטור וסוללה, צעצועים ממוחזרים ודגמים פשוטים מאוד עשויים עץ, כבימים עברו?

אבל גם אם, בסופו של דבר, מקור האנרגיה הדרושה הוא אותו קפיץ חבוי הגורם להם לנוע – ויהיו צעצועים אלה המוקדמים, העדינים או הטכנולוגיים ביותר – מהות הצעצוע היא לגמרי אחרת, כפי שמהביר זאת סרטו של אלכסנדר קלדר המוצג בתערוכה. לפיו, מקורם של תנועותיהם וקסמם של הצעצועים הללו הוא אחד – האנרגיה היצירתית שבתוכנו.


התערוכה תוצג במוזיאון ארץ-ישראל עד 15 בנובמבר 2008.

תגובות

נושא התגובהשםתאריך ושעה
1.רטרו צעצועיםטיני22/11/2008 10:36

נהניתי מאוד מהמאמר, אני עדיין זוכר חלק מהצעצועים. תודה

[הוסף תגובה]