שלום אורח [כניסה]
פורומים|הרשמה לאתר ועדכון|אודות|צור קשר
עמוד ראשי
אמנות
מטבעות העת החדשה ומדליות
שטרות ואמצעי תשלום
בולים
עתיקות ומטבעות עתיקים
טלכרטים וכרטיסי חיוג
רכבי אספנות
עטים ומכשירי כתיבה
יינות וכהילים
נושאים שונים
מכירות פומביות קרובות
רשימת עמותות ומועדונים
עמותת אספני שטרות ומטבעות
אגודת אספני טלכרט בישראל
מועדון העט הישראלי
עמותת א.נ.ק.ה – נשק קר
מאמרים נוספים

הדפס
סיפורה של אוטוקרס הישראלית

קית אדמס

לוגו חברת אוטוקרס בע"מ (Autocars Co. Ltd)נוסדה במחצית שנות ה-1950 בעזרתה של חברת "רליאנט" (Raliant) הבריטית, חברת אוטוקרס בע"מ (Autocars Co. Ltd, מבוטא "אוטוקארס") התחילה בהרכבת תלת-גלגליים של רליאנט בסדנתה בחיפה, ואח"כ הציגה גרסת ארבע-גלגלים של רג'נט, המסחרית של רליאנט.
הדגם העצמי הראשון של החברה, הסוסיתא, גם כן עוצב ע"י רליאנט. בגרסת סטיישן, מסחרי וטנדר, הסוסיתא הונעה ע"י מנוע פורד אנגליה 1000 105E סמ"ק (Anglia), בתחילה יוּצאה מבריטניה מורכבת חלקית (CKD) להרכבה בסדנת אוטוקרס, למרות שאח"כ תהליך הייצור כולו עבר לישראל. הסוסיתא הפכה במהרה לדגם הנמכר בישראל, עם מוניטין של סוס-עבודה בסיסי אך אמין (ואכן, משמעות המילה "סוסיתא" בערבית היא סוסה).

בתחילת שנות ה-60, מכרה אוטוקרס לזמן קצר את סדרת הסוסיתא בארה"ב ובקנדה תחת השם "סברה" (ממשמעות יליד ישראל, Sabra). היוזמה הונעה בקבלת פנים מתלהבת בניו יורק 1960 ביריד המסחר, שם התקבלו הזמנות לכ-600 דוגמאות, בעיקר על סמך מחיר רכישה נמוך. הייצוא התחיל במשלוח של 35 מכוניות ביוני אותה שנה, בעיתונות דווח באותו הזמן כי באוטוקרס מתכוונים לייצר 2,400 מכוניות בשנה תוך התרחבות מקנה-מידה של סדנא לרמת מפעל. הסברה נכשלה בשווקי צפון אמריקה בגלל איכות בניה נמוכה, אבל שמה עתיד להיות בעל משמעות עבוד רליאנט.

מנכ"ל אוטוקרס השאפתני, יצחק שובינסקי, לא נרתע ואיתר מכוניות קוּפה (שתי דלתות) בשם Ashly GT ב"תערוכת מכוניות הספורט והמירוצים" בלונדון, והחליט שזהו בדיוק מה שהוא צריך כדי לבסס דריסת רגל מכובדת בשוק המכוניות האמריקאי הרווחי בפוטנציאה. הוא מיד רכש את העיצוב - ואת התבניות הדרשות לייצור גוף המכונית - ונתן לרליאנט את המשימה להנדס אותו מחדש למכירה בארה"ב. מה שנתגלה היתה הסברה ספורט, אשר הוצגה לראשונה בניו יורק בתערוכת המכוניות 1961 בגרסת גג פתוח, אבל אח"כ גם היתה זמינה בגרסת קוּפה ארבעה ושני מושבים. מר שובינסקי לא היה סבלני בהמתנה להשקת המכונית, עד כדי כך שבערך 100 הדגמים הראשונים נבנו בכללותם ע"י רליאנט בבריטניה תוך אנגול (הפך לאנגלי) השם ל"סברֶה" (Sabre).

הכרמל והסברה בהופעת בכורה בתערוכת המכוניות בניו יורק 1961, לצד הדגם הראשון של אוטוקרס, הסוסיתא.

הכרמל והסברה בהופעת בכורה בתערוכת המכוניות בניו יורק 1961, לצד הדגם הראשון של אוטוקרס, הסוסיתא.

בינתיים, בחזרה בישראל, התחילה אוטוקרס להרחיב את סדרת המודלים העיקריים שלה. הכרמל (על שם הר כרמל, אשר בסמוך אליו עמד המפעל) הופיע ב-1961, כשהוא מתפאר במנוע 1200 סמ"ק MkI פורד קורטינה היושב בגוף עיצוב רליאנט אשר ירש את מראה הרליאנט ראגל (Regal) בן זמנו. סדרת סוסיתא מעוצבת מחדש הופיעה אח"כ בסביבות 1963/64, אבל ישנו בלבול מסויים סביב האירועים באותו הזמן; בספרו של דון פיטר "מכוניות הספורט של רליאנט" הוא מציין כי אוטוקרס פשטה את הרגל זמן קצר לאחר תחילת בניית מכונית הסברה ספורט, למרות שלא ניתן כל מידע נוסף לגבי מה שקרה לחברה אח"כ. עם זאת באוקטובר 1963, עיתונה הפנימי של רליאנט הכיל דוח אופטימי ביותר המציין כי אוטוקרס יצאה בתכנית לבניית מפעל חדש בטירת הכרמל, ליד לחיפה, אשר יעזור לשלש את קיבולת הייצור. השאלה האם עלות בניית המפעל היא שהביאה לפשיטת הרגל (ואיך אוטוקרס המשיכה בפעילותה לאחר מכן) נשארה פתוחה למענה...

מה שידוע הוא שאוטוקרס שרדה איכשהו עד סוף 1965, אז נכנסה לשותפות עם ליילנד-טריומף אשר דאגה לשיפור הסדרה כולה, לציידה במנוע הרלד 12/50 1146 סמ"ק וכן ברכיבים קטנים אחרים מתוצרת טריומף. אוטוקרס חברה בע"מ היתה עכשיו באופן רשמי חברת-בת טריומף (בחומר הכתוב של חברת ליילנד באותו הזמן התייחסות לחברה היתה כ"שותף מעבר לים" ורשומה כ"ליילנד-טריומף (ישראל) בע"מ"). ב-1966 הוצגה גרסת ארבע-דלתות של הכרמל החדשה, הידועה בשם "גלבוע", ועד 1968 מנוע ה-1146 סמ"ק הוחלף ביחידת הרלד 13/60 1296 סמ"ק (ישנם מקורות הטוענים כי מודלים מסויימים השתמשו במנוע פורד 1200 סמ"ק עד 1969). מודל ה-1296 סמ"ק סומן בדר"כ בסימן הטריומפי "13/60", למרות שחוברת של טריומף מ-1968 מציינת "1300" במקום.

בין 1967 ל-1973, הרכיבה אוטוקרס גם טריומף 1300 מקיטים מורכבים חלקית, והציעה אותו כחלופה יוקרתית יותר לרכבי גוף-הפלסטיק שלה.

מודלים מתקופת טריומף מזוהים בקלות ממושב הנהג, תודות לסמל הסטנדרטי של טריומף על ההגה.

מודלים מתקופת טריומף מזוהים בקלות ממושב הנהג, תודות לסמל הסטנדרטי של טריומף על ההגה.

במהלך התקופה הזאת של היסטוריית אוטוקרס הופיעו מספר מייזמים מעניינים. ראשית, ב-1967, אוטוקרס החלה בייצור ה"דרגון" (Dragoon), רכב שטח-שירות שהתבסס על הטריומף 1300 והתחיל את חייו כמיזם לטריומף פוני. טריומף פיתחה את הפוני באופן סדיר מ-1963, ואפילו השתמשה באחד להעברת חלקים עד לסוף שנות ה-70, אבל עד לאמצע שנות ה-60 הם החליטו נגד בניית הרכב בעצמם. לעיתים נחשב כי החלטה זו נפלה כתוצאה מקניית רובר ע"י ליילנד, שבאמצעותה הם השיגו את הגישה ל"לנד רובר" הכל יכול, אבל העובדה שהפוני הועבר לאוטוקרס שנה לפני רכישת רובר סותר תיאוריה זו. בהתפתחות מעניינת, "הלווה" הפוני את מערכת ה-4x4 שלו לטריומף 1300 אחד אשר שימש לכמה אירועי מירוצים במהלך 1969, לפני יציאתו מכלל שימוש מאוחר יותר באותה השנה. למעשה, מערכת ההנעה הקדמית 1300 תוכננה לקבל הנעת 4x4 במקור (תכונה שנוצלה להעביר את המודל הזה מהנעה קדמית לאחורית בתחילת שנות ה-70), אבל דבר זה לעולם לא בוצע.

רכב שטח-שירות הטריומף פוני, והטריומף 1300 ראלי 4x4 המיוחד שהוא הוליד.

הטריומף פוני רכב שטח-שירות, והטריומף 1300 ראלי 4x4 המיוחד שהוא הוליד.

ב-1969, לאחר מיזוג BMH וליילנד בעקבותיו הפכה אוטוקרס ל"יישות מרוחקת" של BLMC, הוטל על "מארקוס קרס" (Marcos Cars) תפקיד לפתח סדרת אבי-טיפוס של ה"מיני" סטיישן בגרסת גוף-פלסטיק, ואשר יועדה להיות מודל חדש לסדרת האוטוקרס. מארקוס ייצרה ארבע דוגמאות של המכונית עם גוף קופסתי בדומה למכונית הבסיסית, ועוד דוגמא בעיצוב מעט אלגנטי יותר בעל חלק אחורי משופע, והגיעה עד לשלב מבחני הריסוק לפני שהפרוייקט נגנז כתוצאה משינויים מבניים בתוך BLMC. אכן, עד 1971, ליילנד הבריטית החליטה כי איננה יכולה להמשיך בפעילותה בישראל, והקשרים עם אוטוקרס באו לידי סיום. העיצוב האלגנטי נמכר ליצרנית מכוניות חשמל באמריקה, שם נכנס לייצור מוגבל.

אבי-טיפוס מבוססי המיני נבנו ע"י מאקרוס ב-1969, אבל הפרוייקט נגנז לפני שהגיע לבשלות.

אבי-טיפוס מבוססי המיני נבנו ע"י מאקרוס ב-1969, אבל הפרוייקט נגנז לפני שהגיע לבשלות.

אוטוקרס נקנתה ע"י "תעשיות רום כרמל" ב-1974, וכדי לשקף זאת שונה השם המיושן. הסדרה הוחלפה ב-רום 1300 מבוסס הגלבוע בגרסת סלון וכן בגרסת סטיישן, בחידוש גוף המכונית ובמנוע חדש בצורת ה"סימקה-קייסלר" 1295 סמ"ק. ואז, ב-1978, נקנתה רום כרמל ע"י "תעשיות אורדן", הרום 1300 עוצב שוב מחדש בשם רום 1301, ונשאר בשירות עד סביבות 1981, כאשר מכירות חלשות חרצו את סופה של החברה - מהשיא של בניית יותר מ-3,000 מכוניות לשנה בשנות ה-60, עד לשנת הייצור המלאה האחרונה (1980) בה יוצרו 540 מכוניות בלבד.

המודלים של אוטוקרס

מודלים מתקופת רליאנט

אוטוקרס סוסיתא
סוסיתא

אוטוקרס סברה ספורט
סברה ספורט

אוטוקרס כרמל 12
כרמל 12

אוטוקרס סוסיתא 12
סוסיתא 12

מודלים מתקופת טריומף/BLMC

אוטוקרס כרמל 12/50, כרמל דוכס 13/60 (או 1300)
אוטוקרס כרמל 12/50, כרמל דוכס 13/60 (או 1300)

אוטוקרס גלבוע 12/50, גלבוע 13/60 (או 1300)
גלבוע 12/50, גלבוע 13/60 (או 1300)

אוטוקרס סוסיתא 12/50, סוסיתא 13/60 (או 1300)
סוסיתא 12/50, סוסיתא 13/60 (או 1300)

אוטוקרס סוסיתא 1300 גג-גבוה מסחרית משלוחים
סוסיתא 1300 גג-גבוה מסחרית משלוחים

אוטוקרס סוסיתא 1300 טנדר
סוסיתא 1300 טנדר

אוטוקרס דרגון (Dragoon)
דרגון (Dragoon)

מודלים פוסט-BLMC (רום כרמל)

רום כרמל רום 1300
רום 1300

רום כרמל רום 1300 סטיישן
רום 1300 סטיישן

רום כרמל רום 1301
רום 1301


קית אדמס הוא עורך האתר The UNOFFICIAL Austin-Rover Web Resource.
תגובות

נושא התגובהשםתאריך ושעה
7.ברנרד להבברנרד להב13/11/2012 18:07

בתי החליטה שאת עבודת ההיסטוריה לבית הספר היא תעשה על הרכב סוסיתא לכן אשמח לכל פיסת מידע אם תוכל לחזור אלי לטל 0503672066 אודה לך מאוד

[הוסף תגובה]

6.דגם סוסיתא קוביה 1/18 לאספניםרוני קוסובסקי22/10/2010 06:11

לראשונה בעולם ביוזמתו של רוני קוסובסקי יוצר דגם סוסיתא קוביה בקנה מידה 1/18
www.susita.biz

[הוסף תגובה]

5.זכרון של יליד 73אילן יר03/01/2010 21:01

אני זוכר בילדותי את הנסיעה בסוסיטה, והריח היוצא דופן של הדשבורד שהיה בשמש, ממש זיכרון כמו בחלום ילדות.

[הוסף תגובה]

4.רכב אספנות רליאנטאלכסנדרה בוים22/02/2008 19:50

שלום לכם אני עוד אחד מאוהבי התחום ויש לי רליינט כזאת למכירה וסוסיתא קובייה. אשמח לענות בפורום לשאלותכם וכמובן כמו שרציתם אצרף גם את התמונה של הרלינט.

[הוסף תגובה]

3.אוטוקרסעמרי כהן13/02/2008 12:32

אני מכיר את הנינה של מנהל חברת אוטוקרס בע"מ יצחק שובינסקי

[הוסף תגובה]

2.סוסיתאיעקב כהן05/10/2006 18:43

היית לי במקום עבודה סוסיתא . רכב אמין וטוב.
לו יכולתי הייתי קונה אחת.

[הוסף תגובה]

1.אוטוקרס ישראל בן סיני06/05/2005 03:29

אני מסתמך על זיכרוני בלבד וכך אני זוכר כי גרסת שלשת הגלגלים לא יוצרה בארץ אלא הובאה כרכב שלם מאנגליה. הצידה ןזכרוני מטעה אותי והמכונית בת שלושלת הגלגים אכן יוצרה בארץ, הייתי רוצה שתמונה שלה תופיע באתר.

בתודה

ישראל

[הוסף תגובה]